Hi ha mil maneres d’experimentar, jugar, tractar, modificar, reforçar, … la llum, al cap i a la fi l’il·luminador és com un pintor el qual decideix com serà cada zona del seu quadre.

D’aquesta manera no podem definir una il·luminació com a correcte quan parlem d’il·luminació ja que igual com en l’art no existeix un càlcul matemàtic que ens doni una solució més o menys bona.

Ara bé, per realitzar els nostres enquadres com un vol no sols requereix el concepte sinó que també requereix la tècnica. Així doncs en aquest article començarem parlant de la tècnica/metodologia d’il·luminar més bàsica i funcional existent.

La il·luminació a tres punts, és l’esquema de llums més conegut i emprat per la realització de vídeo, foto, 3D, …  Tot i això en aquest article el tractarem des d’un punt de vista més videografic.

Així doncs parlarem sobre probablement l’esquema de llums més versàtil i que a l’hora fonamenta la base de qualsevol tècnica d’il·luminació.

Parlem de tres punt ja que aquest està format per tres fonts de llum o dit d’un altre manera tres punts/direccions de llum diferents. Aquest esquema està format per: 

  • Key: el key o també conegut com a llum clau, és la llum principal, per tant la que tindrà més presencia en la nostre escena i ens marcarà la direccionalitat.
  • Fill: el fill o també conegut com a relleno és la llum que des del lateral oposat el key ens omple les ombres generades per aquest suavitzant-les. Per tant aquesta llum serà més subtil i no tindrà tanta presencia però a l’hora ens serà útil per donar en el personatge el contrast que busquem.
  • Back, el back o també conegut com a contra, és aquella font de llum que ve des de darrera del personatge per tal de donar-li un toc molt subtil en el subjecte per tal de separar-lo del fons. És clau per poder treballar amb fons i figura. 

Aquets tres punts de llum són claus per la il·luminació bàsica, ja que amb aquest fonament assolit pots il·luminar infinits d’escenes diferents. Com a recomanació, s’ha de dir que és interessant que els diferents punts de llum juguin amb un angle major a uns 45º, facilitant així la bona direccionalitat i mescla.

Per acabar és recomanables tenir en compte que aquesta tècnica bàsica va molt enfocada en la il·luminació d’un subjecte, de manera que moltes vegades hem de valorar l’espai i afegir algun punt de llum més pensat en l’espai, el fondo,…

Deixa un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *