Per la majoria de nosaltres la il·luminació és un aspecte que no el tenim molt en compte. Però al món del 3D és essencial.

Normalment passa que objectes ben modelats no arriben a semblar convincents pel tipus de llum que s’hi ha implantat. Per altra banda objectes ben il·luminats poden millorar significativament el valor del producte.

Encara que pugui semblar molt fàcil, és un procés molt més complex. Es poden trobar 6 tipus de llums que es poden agrupar en dues categories.

Omnidireccionals

Es poden utilitzar en totes direccions i sentits. Hi ha tres tipus:

  1. Ambient

Aquest tipus de llum no s’assembla a cap altre. Imita la llum del sol i llença raigs a totes direccions encara que no té cap direcció concreta per tant il·lumina totes les parts de l’escena. Tampoc emet cap mena d’ombra al terra.

  1. Point o Omni

Llença raigs en totes direccions des d’un petit punt de l’escena. No té cap forma ni mida específica. Aquest tipus de llum pot simular una font de llum com bombetes i espelmes, entre d’altres.

  1. Volume

És similar a la llum Omni, llença raigs en totes direccions des d’un punt. Però aquest tipus de llum té una mida i forma específica que pot ser qualsevol figura geomètrica primitiva. Aquesta llum recrea la boira i el fum, també per la creació d’efectes com variacions o canvis de color de les ombres.

Unidireccionals

Tenen una sola direcció. Hi ha tres tipus:

  1. Direccional

És el contrari que la llum Omni, presenta una font de llum molt distant. Els raigs es mouen paral·lelament i en una única direcció. Normalment s’utilitza per simular la llum del sol. Per canviar la il·luminació de l’escena pots ajustar la posició o el color de la llum i rotar la font de llum.

  1. Spot

Es crea un con de llum en una direcció que pot o no tenir un objectiu determinat. Normalment s’utilitza per simular llums d’escriptori o llums del carrer, ja que llença un raig de llum concentrat.

  1. Area

Aquest tipus de llums emeten llum dins d’un límit fixat d’una determinada mida i forma (rectangular o circular). Aquest tipus de font de llum normalment s’utilitza sovint en la visualització de models arquitectònics. Produeixen ombres de vores suaus que fan que la representació sigui més realista. És el contrari de llum direccional, ja que va en totes direccions i no emet raigs de llum paral·lels.

Deixa un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *